polarcollie

Alla inlägg under augusti 2010

Av Linda - 29 augusti 2010 14:23

Var utanför Falkenberg och provade lite nya vägar tillsammans med Chris. Husse körde två vändor eftersom jag hade huvudvärk, först en med Dimma och Zolo, sedan en med Aska. Våra hundar tyckte att det var varmt och är lite otränade så det gick väl så där. Zolo skötte sig bäst men även Aska jobbade på ok. Dimma däremot var väl mer än lovligt ofokuserad och hennes lina slackade mer än den sträcktes. Det blir att jobba med på lilla fröken så att hon använder all den där energin till rätt saker! Emellanåt så KAN hon ju. Zolo visar att han har vuxit i sin kavaj och börjar bli vuxen, han vet vad som förväntas av honom och han gör det.


Chris körde två vändor med sin pigga lapska vallhund Glada, korthårscollien Sigge fick springa med lös en vända, sedan vila sig i bilen.


Tyvärr hade jag bara med mobilkameran så bilderna blev inget vidare. En bild på husse och Aska blev rätt ok i alla fall så den får vara med.


 

Av Linda - 22 augusti 2010 23:21

Idag hade vi dragträff i Sätila. Hade tejpat min vrickade fot och körde Dimma med cykel, inga problem. Hon var lite tramsig och ofokuserad i början men efter någon km var det som om polletten började trilla ner och hon gick på rätt bra. Sedan fick vi en flygande avslutning för hon fick syn på Frida och Atka som var vid bilarna, haha. Ska i alla fall inte köra cykel efter hund för det sitter lite för mycket i ryggmärgen att trampa och då blir det lätt att jag hjälper hunden för mycket.
Husse körde trehjuling med Aska och Zolo, de hade gått hyfsat men blev trötta. Otränade hundar och liiite väl varmt väder så inte så konstigt.
Sedan lite utställningsträning, MYCKET nyttigt för lilla studsbollen!!! Hon tycker att det är väldigt obehagligt när någon springer nära bakom så det skulle hon behöva träna mer på. Blev mycket bättre på slutet idag i alla fall.


Extra skoj idag för det var många spann som körde och flera nya ansikten. Nästa träff blir 26 september och då är temat drag och viltspår tror jag. Fast inte samtidigt.   


Nu i kväll kom lilla Mollytanten hit. Mysigt!! Sigrid tyckte att det var SÅ kul att kunna få hålla en hund i koppel helt själv.

 

Av Linda - 21 augusti 2010 14:52

Tor vill gå ut, han får besked om att det krävs regnkläder för det är blött ute. han går och hämtar sin dunväst.

Mamma: Men det där är ju inga regnkläder.

Tor: Men man kan låtsas det!!

Av Linda - 19 augusti 2010 20:44

Kvällspromenad med Dimma. Vi kommer över ett backrön och jag får syn på en ung älg som står ca 25 meter från 70-vägen och runt 75-100 meter från oss. Dimma får syn på den, tittar ivrigt och nyfiket men eftersom jag just uppmuntrat hennes kontakt med mig med hjälp av frolic så vänder hon sig mot mig i stället. Älgen står kvar och spanar. Jag blir lite fundersam och vill inte riktigt passera älgen när den står så nära vägen men en bil med högljudd motor räddar oss. När den passerar vänder älgen in i skogen. Jag och Dimma går förbi stället där älgen stod men på andra sidan vägen. Dimma hittar ett älgspår i gruset och nosar NOGA. Strax därefter vänder vi för att gå tillbaka och hamnar då på "älgsidan" av vägen. När vi kommer i höjd med där älgen stod blir det fart i Dimma som plötsligt stirrar in i skogen och förvandlas till en studsboll. Hon försöker inte dra i kopplet men är väldigt intresserad av skogen, gissar att älgen inte gick så långt... Några studsar och lite frolic senare är vi på väg hemåt igen och önskar att vi kunde förmedla till folket i bilarna att det är en motorväg tvärs över vägen.

Av Linda - 11 augusti 2010 11:38

Tor är riddare med arbetshandskar och ett långt skohorn som svärd. Han har sin häst under armen och gummistövlar. Mamma påpekar att han inte får ha stövlar inne.


Tor: Men jag måste ha det så att hästen inte kan sparka mig, förstår du.

Ovido - Quiz & Flashcards